v souladu s přírodou
Možná víte, nebo už jste alespoň někde slyšeli o tom, že jsou klíčky velmi zdravé. Je to tak a věděli to už i staří Číňané, kteří klíčili nejrůznější semena čímž si zajišťovali přísun vitamínů a látek potřebných k posílení organismu a to především v zimě, kdy potřebuje tělo i imunitní systém nejvíce podpořit.

Abychom ze semena či zrna získali požadované klíčky, musíme je probudit k životu. Při tomto procesu dochází k aktivaci enzymů a několikanásobnému zvýšení obsahu vitamínů a to především B,C,E a A. Kvalita všech hodnotných složek je za celé období růstu nejvyšší právě ve stádiu klíčení.
CIMG5029.JPG
Naklíčit si můžete nejrůznější druhy luštěnin, obilovin i semena dalších rostlin. Z luštěnin jsou nejoblíbenější asi fazole mungo, ale také čočka hnědá i červená, fazole adzuki, hrách. Předklíčit si můžete i vojtěšku, pohanku, špaldu nebo oves či rýži. Mezi velmi zdravé patří slunečnicová a lněná semínka.

Klíčení není žádná věda, proto se toho nemusíte vůbec bát. Samozřejmě si můžete již hotové klíčky koupit v obchodě, ale není to tak zábavné a je to podstatně dražší než klíčky vypěstované doma. Určitě do této činnosti můžete zapojit i menší děti, které pak budou se zájmem sledovat, jak semínka bobtnají, ožívají a klíčí. Jejich vlastní úroda jím bude také o to víc chutnat.
Jak na to?
Jednoduše. Základem jsou kvalitní semena nejlépe v BIO kvalitě. Seženete v marketu nebo ve zdravé výživě, kde mívají i směsi semen vhodných ke klíčení, ale to jsem ještě nezkoušela. Klíčím jednodruhová zrníčka podle toho na co máme chuť, co chci vařit nebo jen tak něco nového ze zvědavosti. První den vždy namočím suché semena na několik hodin do misky s vodou a nechám stát (třeba na kuchyňské lince, ať je mám na očích). Můžou však zůstat namočená i přes noc. Řídím se tím, čím větší semínko nebo zrnko, tím déle jej nechám bobtnat. Pak je však důležité všechnu vodu vylít aby nám to nezačalo kvasit. Následně stačí jen 2 x denně promýt vodou a nechat stát. Důležité je vždy vylít všechnu vodu, aby se neobjevila plíseň, v tom případě bychom museli celou úrodu vyhodit.
Klíček se většinou objeví 3 - 6 den podle druhu. Ke konzumaci jsou nejvhodnější klíčky dlouhé 1 - 2 cm. Začnou-li se vám už objevovat lístečky nebo kořínky, je nejvyšší čas vše spotřebovat.
Rozdíl je u klíčení řeřichy, která obsahuje opravdu velké množství vitamínů a jiných tělu prospěšných látek. Vzhledem k tomu, že má řeřicha velmi malá semínka, nechávám ji klíčit na vatě a konzumujeme pouze zelenou nať. Vatu musíme udržovat neustále vlhkou (semínka nesmí být ponořená ve vodě). Sklízet můžeme asi za týden.
Jak klíčky dále využít?
Klíčky fazolí mungo chutnají podobně jako mladý hrášek. Také naklíčená čočka je výborná v syrovém stavu. Obecně je výhodné klíčení luštěnin především pro zlepšení jejich stravitelnosti. Dochází v nich totiž ke štěpení látek způsobujících nadýmání. Můžeme je tedy konzumovat jak v syrovém stavu, tak tepelně zpracované. Hodí se do pomazánek, salátů, na chléb s máslem, na omeletu, do polévek, těstovin, ale také jen tak na zobání třeba ke kartám.

Předklíčené obiloviny se pak nejlépe hodí k přípravě celozrnných kaší.

Řeřichu pak používám podobně jako pažitku do pomazánek, polévek nebo na ozdobu.

Nejčtenější články a recepty

Domácí zubní pasta
Domácí zubní pasta
Bylinková zahrádka za oknem
Bylinková zahrádka za oknem
Prací gel
Prací gel
Muffiny s ovocem a vločkami
Muffiny s ovocem a vločkami
Domácí sirup
Domácí sirup
Aloe vera
Aloe vera
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one